dijous, 1 d’abril del 2021

Aquella nit de dijous sant: el guió del Viatge literari als convents de Xàtiva

L'any 2006 l'historiador Ximo Company, comissari de la gran exposició La Llum de les Imatges de Xàtiva, em va encomanar el guió de dos dels quatre audiovisuals que es projectarien en les distintes seus: un sobre els Borja i l'altre sobre els convents de Xàtiva. Li vaig proposar a Ximo donar-li als guions un toc literari, lluny del que s'havia fet fins aleshores en els vídeos de les Llums anteriors. La meua proposta fou acceptada de bon grat i vaig escriure els dos guions, que són, estrictament, dues petites peces literàries.

Hi ha qui ha arribat a pensar que el Viatge literari als convents de Xàtiva està basat en alguna carta de Villanueva; però quin despago, tot fou pura imaginació literària meua. Jo sóc l'autor de la carta de Villanueva. Ximo Company ens advertí (a Albert Ferrer, autor de dos audiovisuals més, i a mi) que el nostre nom no apareixeria als crèdits de la filmació. De tota manera, posteriorment, el comissari feu constar la nostra autoria a la pàgina 27 del Llibre d'Estudis (el volum prim) que acompanyava l'altre volum (gros) que constituïa el catàleg d'obres.

Per si de cas vaig datar "la carta de Villanueva" el dia del meu aniversari, per tal de marcar l'obra d'alguna manera. 

Aquesta vesprada-nit de dijous sant he fet una volta pels carrers de Xàtiva i m'he assomat a l'església de Sant Pere i a la del convent de la Consolació... I he recordat aquell audivisual tan grat a la memòria.

Hi hagué quatre versions: valencià, castellà, anglés i francés. No cal que us diga que la versió bona fou l'original valenciana, llengua en la qual vaig escriure aquesta petita peça literària. Després, pense que la segona millor versió fou l'anglesa. Ací teniu la castellana i un fragment de l'anglesa, que és l'únic que hi ha penjat en internet:

Viaje literario a los conventos de Xàtiva (<punxeu)