dissabte, 19 de març del 2022

Sant Joan de Duero

Setembre passat vaig estar per terres de Sòria, Soria pura cabeza de Extremadura. Sòria és una ciutat fascinant des del punt de vista monumental, immortalitzada literàriament per dos escriptors andalusos que hi són presents a cada passa: Gustavo Adolfo Bécquer i Antonio Machado.

Durant uns dies vaig trepitjar sendes i paisatges, vaig entrar en esglésies i catedrals, vaig recórrer monestirs i castells. Un matí de primera hora em vaig apropar a Sant Joan de Duero, on són les restes d'un antic monestir de l'orde de Sant Joan de Jerusalem. Aquest cenobi situat a la riba del riu i al peu del Mont de les Ànimes serví d'escenari a una de les llegendes més conegudes de Bécquer.

 

 

El claustre de cel obert i complexió exòtica em recordà el meu llibre de text d'Història de l'Art quan estudiava C.O.U. en l'Institut de Batxillerat Josep Ribera de X.. I de retruc, l'assignatura de Literatura castellana, amb els Campos de Castilla de Machado, que també anava per al selectiu.

En l'interior de l'església, amb el capçal consagrat arquitectònicament al ritus bizantí, només s'exposen unes poques peces artístiques i arqueològiques.

 



dilluns, 3 de gener del 2022

De retaules perduts, documentació i algunes taules soltes...

Publique "De retaules perduts, documentació i algunes taules soltes (segles XV i XVI)" al llibre La pintura valenciana del Renacimiento en tiempos convulsos, coordinat pel professor de la Universitat de València Albert Ferrer Orts. 


Es tracta d'una aportació miscel·lània que he dividit en quatre apartats:

Pere Cabanes i el retaule major de Benissa

Aquest pintor fou autor d'un retaule dedicat a Sant Pere en l'església parroquial de Benissa. Aquesta obra de l'artista era desconeguda i aportem documentació inèdita de 1489.

La troballa del retaule dels Principats de Gaspar Godos (Mestre d'Alzira) d'Onofre Falcó

Ens ocupem, succintament, del retaule dels Principats pintat per Gaspar Godos. Aquesta obra es trobava al convent de les dominiques del Portal Fosc de X. fins la Guerra d'Espanya. Hom pensava que havia estat destruïda, però la vam identificar en una col·lecció particular, amb una fotografia realitzada en 1983.

Hom pensava que aquesta pintura havia eixit del convent després de juliol de 1936, però en un document oficial, amb declaració jurada, llegim que les monges, en connivència amb l'arquebisbat de València, en proclamar-se la II República el 14 d'abril de 1931, van traure del convent (en aquell any) el patrimoni artístic i diversos elements mobles que consideraven de valor. 


Un retaule renaixentista inèdit a la Seu de València

 

 

Relacionem quatre taules fins ara inconnexes que pensem que provenen d'un mateix retaule desballestat. Tres es conserven a la Seu de València i la quarta en col·lecció particular. Possiblement són obra de Ferrando Llanos. 

 


Una taula del Mestre Aleix a València

Atribuïm al Mestre Aleix una taula del Museu del Col·legi del Patriarca i la posem en relació amb diverses obres del pintor. 

 

dijous, 25 de novembre del 2021

Llibre sobre la pintura valenciana del Renaixement


A primeries del mes de desembre de 2021 es publicarà el llibre La pintura valenciana del Renacimiento en tiempos convulsos. Es tracta d'una obra coral coordinada pel professor Albert Ferrer de la Universitat de València, el qual en parla avui en un article publicat a El Meridiano l'Horta. El llibre recull diversos treballs d'historiadors/es de l'Art al voltant de la pintura valenciana del segle XVI.

dilluns, 20 de setembre del 2021

Unes taules valencianes a la Seu del Burgo d'Osma

 

 

Les dependències del Museu diocesà d'Osma, instal·lades en diverses estances del claustre de la Seu, conserven algunes taules valencianes d'estil gòtic internacional atribuïdes a Gonçal Peris (1410-1420). El pintor realitzà al primer quart del segle XV el retaule major de la catedral, el qual posteriorment fou desballestat. A banda de les taules conservades al Burgo d'Osma altres taules acabaren en el Museu del Louvre de París i el Museu Marés de Barcelona. 

 


diumenge, 1 d’agost del 2021

Publiquem "Vicent Camarlenc, pintor ceràmic del segle XIX"

 

Vicent Camarlenc: St. Josep. La Vilavella

 

L'editorial Ulleye acaba de publicar el llibre d'actes de les XII Jornades d'Art i Història celebrades l'any 2020.

Hi trobareu la nostra ponència "Vicent Camarlenc, pintor ceràmic del segle XIX".

dilluns, 19 de juliol del 2021

Publiquem "Les devocions populars en la taulelleria valenciana: el cas de sant Antoni Abat"

Canals
 

Acabem de publicar en el número 45 de la Revista d'Etnologia de Catalunya (Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya) l'article "Les devocions populars en la taulelleria valenciana: el cas de sant Antoni Abat" (pàgs. 244-253). Ací podeu descarregar-vos sencer aquest número de la Revista d'Etnologia de Catalunya

 



dijous, 8 de juliol del 2021

Vicent Macip aprenent del Mestre de X.: el retaule de Santa Anna de Cocentaina, a text complet

 

Vicent Macip. Detall del retaule de Sta. Anna de Cocentaina

 

Els nostre article "Vicent Macip aprenent del mestre de X.: el retaule de Santa Anna de Cocentaina", publicat l'any 2016 al número 26 de la revista ALBERRI del Centre d'Estudis Contestans, ja es troba disponible en PDF a text complet en Academia.edu.