dilluns, 20 d’abril del 2020

La pesta en el retaule de St. Vicent Ferrer pintat per Vicent Macip



El Museu de la Seu de Sogorb conserva un retaule petit dedicat a Sant Vicent Ferrer i pintat per Vicent Macip, pare de Joan de Joanes; autors del retaule major d'aquella catedral. El primer que crida l'atenció de l'obra és la presència de la Mare de Déu de Montserrat en el frontó superior presidint el conjunt. També, en les pilastres laterals, les figures de sant Sebastià i sant Roc, patrons contra la pesta
Aquesta intenció terapeutica contra la malaltia contagiosa que tenia el retaule es troba reforçada en les taules extremes del banc inferior. Són dues escenes de miracles del sant dominic valencià relacionades amb la pesta.


La primera taula recull simultàniament tres escenes de l'arribada del dominic a un monestir de frares blancs o de Sant Bernat (Cister) durant la pesta de principis del segle XVI, on beneïnt i salpasant els frares malalts els va guarir: 

EN UN MONESTIR DE FRARES DE SANT BERNAT ESTAVEN MOLTS FERIT DE PESTE / I LO GLORIÓS SANT VICENT PASSANT PER ALLÍ ENTRÀ DINS I GUARÍ'LS A TOTS. 

L'altra taula recull un miracle de cos present, en morir el sant:

EN LO DIA QUE MORÍ LO GLORIÓS / SANT VICENT VINGUEREN MOLTS / FERITS DE PESTE I TOTS GUARIREN / ACOSTANT-SE A LA TOMBA ON JAIA.

 

dimarts, 14 d’abril del 2020

Proes de cases cantoneres


En ocassions, en algunes cases cantoneres, trobem que l'extrem de la jàssena angular que sosté la teulada, la biga mestra, es troba esculpit pels mestres fusters amb decoració inesperada en aquelles altures. 
 


El treball de la fusta, tan important en l'estudi de l'arquitectura històrica, és el gran oblidat en la Història de l'Art que tenim, gaudim i patim.


 Resten però aquestes joies en l'aire, mascarons de proa, que tallen la mar de vents, pluges i teulades.

diumenge, 12 d’abril del 2020

L'Alliberador d'Amèrica Simón Bolívar: la biografia



Acabe de llegir la biografia de Simón Bolívar (Debate, 2019) escrita per Marie Arana i traduïda per Mateo Cardona i Marta Cecilia Mesa. L'autora és filla de pare peruà i mare estadounidenca, de manera que l'original s'ha escrit en llengua anglesa. La traducció al castellà és impecable.

El jove Bolívar estudiant amb el seu professor Andrés Bello

L'obra té una mica més de 700 pàgines i enganxa des del principi. És cert que el personatge s'ho val i la seua vida es revetla més interessant que les de Juli Cèsar, Alexandre el Gran i Napoleó junts. A més, Bolívar fou un estadista culte, de formació clàssica i cultura europea, que va visitar Espanya, França, Itàlia i Anglaterra. No fou un militar de carrera, sinó un militar autodidacta que va vèncer els exèrcits professionals de l'Imperi espanyol.
La biografia és un gènere literari que excel·leix especialment en les literatures angloxaxones. En canvi, en les llatines, no solem passar d'aproximacions hagiogràfiques. El llibre de Marie Arana està molt ben escrit i ens situa al costat de Bolívar en tots els episodis de l'alliberament de Veneçuela, Colòmbia, Equador i Perú. La gesta de Bolívar en aconseguir la independència d'aquelles repúbliques sudamericanes el convertí en un dels grans personatges de la història universal del segle XIX. Amb mestria cinematogràfica l'autora ens condueix des del naixement de Bolívar fins la seua mort. 


No es tracta pas d'una hagiografia i el text recull també les ombres del personatge. Si el seu somni de la Gran Colòmbia (un gran estat efímer que podria haver-se convertit en una potència mundial) va fracassar va ser perquè es va entestar a instituir una Gran República unitària quan la sol·lució hagués estat una república federal. Veneçuela i Colòmbia no encabien en un projecte polític tan rígidament jacobí.
L'Amèrica del Sud postBolívar fou similar al que s'esdevingué a la mort d'Alexandre el Gran: les repúbliques repartides entre els seus generals. La mateixa independència de les repúbliques naixia marcada pel protagonisme dels exèrcits nacionals que condicionarien les polítiques dels més de dos-cents anys posteriors. 
Un llibre molt recomanable, no sols a qui li agrade la Història contemporània del segle XIX, sinó sobre tot, als amants de la llibertat. La Història de l'Amèrica llatina és sempre apassionant. 
El llibre està encapçalat per unes paraules del poeta José Martí (president de la República de Cuba en armes i fill de valencians del barri de Campanar):

"En calma no se puede hablar de aquel que no vivió jamás en ella; ¡De Bolívar se puede hablar con una montaña por tribuna, o entre relámpagos y rayos, o con un manojo de pueblos libres en el puño y la tiranía descabezada a los pies...!"

Llegiu, llegiu llegiu!

dimarts, 31 de març del 2020

Sant Roc patró contra la pesta

St. Roc. Segle XVIII. El Palomar

Fins el segle XIX moltes poblacions van tenir un portal dedicat a sant Roc, protector contra la pesta i les epidèmies. En moltes ocasions apareixia acompanyat de sant Sebastià, devoció que tenia idèntica especialitat profilàctica. En èpoques d'epidèmia solien tancar tots els portals d'accés a la població excepte un, per tal de controlar les entrades i eixides. I en ocasions el portal que restava obert era el de sant Roc i/o sant Sebastià que pensaven que els protegia contra el contagi de la malaltia.
Sant Roc va nàixer a Montpeller, la ciutat nadiua del rei Jaume I. Peregrinant a Roma es va contagiar de la pesta. Un gos li portava un rotllo de pa tots els dies mentre un àngel el va guarir.

St. Roc i St. Sebastià. Segle XVIII. Museu d'Alcoi

dimarts, 24 de març del 2020

La dansa de la mort

Dansa de la mort. Aula capitular del convent de St. Francesc. Morella

A Morella, en l'aula capitular del convent dels franciscans, es conserven les restes d'una pintura mural que representa la Dansa de la Mort. Malgrat tractar-se d'una obra d'art maltractada per la desídia dels homes a través dels segles, de tractar-se d'una ombra tènue de les moltes imatges que aquell mur va acumular, és una pintura que encara sorprén la mirada esforçada dels visitants. Com en una sardana macabra els dansaires ballen al voltant d'un cadàver esqueletitzat. Hi trobem papes, reis, bisbes, frares i cortesans...
A l'esquerra, la Mort, amb el carcaix ple de sagetes certeres, dispara l'arc als humans... que ignorants del procés socialitzen refugiats en l'arbre de la vida. Però qui serà ferit per la sageta de la Mort caurà segur d'aquest món enlairat i fràgil, d'aquest arbre del segle plantat en un hort que pertany al domini de la mort.
 
La Mort ataca els refugiats en l'arbre de la vida

La dansa de la mort és un ball del qual ningú ja no recordava la tonada... té un so estrany i alhora familiar... un ritme d'escalfred i un acabament d'espant. El mestre de ball és una dona vella i prima amb la mà inert i freda, que et trau al ball i no saps quina passada cal fer, no saps amb quins peus anar. I surts insegur al ball de la mort, vacil·lant, amb una camallada llarga que et trau de la vida sense saber com, on ni quan.

Museu del Petit Palau. Avinyó

Triomf de la Mort coronada

diumenge, 22 de març del 2020

Quan els dracs regnaren al cel

Convent de Sta. Clara. Múrcia

Hi hagué un temps, allà per la tardor de l'Edat Mitjana que diria Johan Huizinga, en el qual els dracs es van ensenyorir del cel de les esglésies. Famílies senceres de dracs ocuparen les voltes nervades amb les seues goles precedides d'una llengua de foc que devorava els nervis de pedra. Amb l'arribada del Renaixement i l'assassinat de l'estil gòtic, els dracs mai no tornaren a conquerir aquests indrets privilegiats en les altures... però encara resten alguns especímens que sobreviuen en edificis vells i incògnits.

Església de St. Jaume. Jumella


Seu de St. Joan Baptista de Perpinyà

divendres, 20 de març del 2020

La ximenera industrial de rajola més alta


El diari parla avui del fumeral industrial de rajola valencià més alt, el número 3 de la Paperera de Sant Jordi de Xàtiva:

La chimenea más alta de la Comunitat Valenciana aumenta su deterioro [punxeu]


Com ara tenim més temps de lectura, com antigament, reproduïm la fitxa d'aquest fumeral publicada al llibre Els fumerals de rajola de Xàtiva: monuments de la industrialització.





3. FUMERAL DE LA PAPERERA DE SANT JORDI


Localització: Paperera de Sant Jordi. Camí de Dos Molins. Partida de Meses
Entorn: Fàbrica abandonada en ruïnes.
Autor: Josep Goig i Lorente.[1]
Cronologia: 1942
Altura: 50 metres[2]
Base:
Secció octogonal sense pendent, amb podi. Aparell anglès. Conserva restes de pintura amb senyalització de l’última empresa que utilitzà les instal·lacions.
Destaca especialment la cornisa potent i rotunda de gran volada amb un joc excel·lent de llums i ombres provocat per la disposició i ritme de les rajoles. Està decorada amb dues bandes. La primera combina rajola disposada en T entre tres en escaire endinsades. Damunt d’aquest, més reeixida, una segona banda intercala dentellons de rajola cantonera entre escaires de doble rajola plana. Tot rematat per un talús amb curvatura que permet l’evacuació ràpida de l’aigua de pluja.
Fust:
Secció octogonal. Sense cap mena d’ornament.

Llanterna:
Octogonal. Cistella de curvatura oberta ornamentada amb finestrons rectangulars dentats rebuidats i enlluïts. Igual que en el fumeral anterior, el collaret i el remat han estat realçats per dentellons fets amb rajoles especials cantoneres. Lamentablement, un llamp, quan encara estava en funcionament, va destruir dues cares que miren a l’est. El forat provocat permet veure perfectament l’aparell intern de les rajoles dels sis murs de la llanterna que resten en peu. Ens trobem doncs amb una ocasió única de poder estudiar el sistema constructiu d’una llanterna tan gran i complexa com aquesta.
Patologies:
Llanterna parcialment destruïda per un llamp. El fumeral no té parallamps. Cal destacar que, a diferencia d’altres fumerals de la ciutat, els de la paperera de Sant Jordi mantenen la verticalitat.
Paral·lelismes amb altres fumerals:
A Canals el podem relacionar amb el fumeral de la fàbrica de Sancho, bastit en 1953-1954, d’idèntica estructura i decoració en la llanterna a base de finestrons cecs i dentellons.[3] La decoració de la cornisa del fumeral de Sancho, en canvi, cal vincular-la amb la del fumeral 2 de la paperera, amb rajoles disposades en T reeixides.
Al Tomelloso hi ha dos fumerals de les destil·leries Vansa (1949) i Vinumar (1962) que va edificar Josep Goig,[4] els quals també tenen la llanterna amb finestrons rectangulars de perfil en serra i dentellons al collaret i la corona.
Pel que fa a la decoració de la cornisa de la base amb T entre rajoles en escaire, la trobem de nou al Tomelloso en els fumerals construïts per Josep Goig per a la destil·leria Espinosa en 1950 i en 1955 per al celler Peinado.[5] Com veiem, l’ús de rajoles en escaire és un altre tret distintiu dels Goig, encara que no exclusiu.
Fàbrica:
Fumeral construït prop de l’entrada principal de la fàbrica, tot just on s’inicia el camí de les palmeres que baixa als Dos Molins i la riba del riu. Es tracta del fumeral més alt del complex industrial paperer i el més alt de la ciutat i el terme de Xàtiva. La situació prop de l’entrada principal de la fàbrica i l’altura superior li proporcionaven una càrrega emblemàtica. La Paperera de Sant Jordi fou l’empresa xativina més gran i amb més treballadors durant l’època de la dictadura del general Franco.


[1] Construïda per Josep Goig i Lorente segons testimoni oral del nebot que participà en la seua construcció, Josep Goig i Vercher. Patón Ponce, cit., 2007, pàg. 35.

[2] Medició pròpia amb telèmetre làser.

[3] Cebrián i Molina, cit., 1994, pàg. 63.

[4] Patón Ponce, cit., 2007, pàg. 153 i 155.


[5] Patón Ponce, cit., 2007, pàg, 147 i 149.