diumenge, 31 de maig del 2020

Una nova obra de Vicent Macip

Vicent Macip. Fot. Segre

En el catàleg del passat mes de març, una casa de subhastes posava a la venda un Crucificado que situava amb bon criteri en la "escuela valenciana s. XVI" amb una cronologia vers 1510-1520. El preu de sortida era de només 3000 €.
En la meua opinió es tracta sens dubte d'una obra del pintor Vicent Macip, pare de Joan de Joanes, amb la qual cosa el preu de sortida podia haver ascendit considerablement... i a més, ni tan sisquera s'ha venut per aquest preu!
La presència de sant Francesc agenollat a l'esquerra podria indicar un origen franciscà. L'obra és de reduïdes dimensions (66 x 55), cosa que ens porta a la memòria un altre Calvari menut del pintor, de col·lecció privada, que fa pocs anys estigué exposat al Museu de Belles Arts de Castelló de la Plana. Un altre Calvari que s'assembla, molt bonic, és el que es pot admirar al Museu de Santa Clara de Gandia.
La figura del Crist subhastat recorda molt al del Calvari que el pintor realitzà per a l'església de Mançanera, senyoriu del duc de Calàbria a l'Aragó. Al Museu de Belles Arts de València també trobem un altre Calvari del pintor, posterior i de majors dimensions, que fou donació valuosa de Pere Maria Orts i Bosch.

divendres, 1 de maig del 2020

Dos balcons contestans i l'apoteosi de la taulelleria valenciana

Cocentaina, 1787

En aquesta pesta del segle XXI que ara patim hem redescobert un petit espai residual dels habitatges... els balcons. Els balcons romanien abocats al carrer, infrautilitzats, relegats a contenidors de plantes, la botella del butà i la bicicleta oxidada. Només els recordàvem a l'hora d'estendre la bugada, de la cigarreta furtiva dels fumadors i alguna processó ocassional en els privilegiats carrers de volta...
Però el confinament de la covid19 ha revaloritzat aquests petits espais que limiten l'interior de les llars amb el carrer. De forma insospitada, els hem vist convertits en  saletes d'estar, escambells de lectura, solàriums, llotges de teatre farcides d'aplaudiments, torres-vigia, receptacles que per uns mesos s'han vist alleujats en llur solitud i han pres preeminència arquitectònica. 

Mestre de Noguera

D'entre tots els balcons històrics valencians destaquen un parell del segle XVIII que conserva la ciutat de Cocentaina. Els albirem bellament decorats amb taulelleria datada en l'any 1787 amb escenes de la vida de Maria, un apostolat i la Mare de Déu dels Desemparats. Aquesta imatge devota està pintada per un dels grans pintors ceràmics del postbarroc valencià. La resta de la balconada, en canvi, és obra del Mestre de Noguera, aquell gran pintor que ens deixà l'immens retaule ceràmic de la Mare de Déu de la Seu vora el campanar de Xàtiva. 
No cal dir que ens trobem amb una de les obres més valuoses de la taulelleria postbarroca valenciana... i que ara, més que mai, el balcó fa la casa. 

Mestre de Noguera

dilluns, 20 d’abril del 2020

La pesta en el retaule de St. Vicent Ferrer pintat per Vicent Macip



El Museu de la Seu de Sogorb conserva un retaule petit dedicat a Sant Vicent Ferrer i pintat per Vicent Macip, pare de Joan de Joanes; autors del retaule major d'aquella catedral. El primer que crida l'atenció de l'obra és la presència de la Mare de Déu de Montserrat en el frontó superior presidint el conjunt. També, en les pilastres laterals, les figures de sant Sebastià i sant Roc, patrons contra la pesta
Aquesta intenció terapeutica contra la malaltia contagiosa que tenia el retaule es troba reforçada en les taules extremes del banc inferior. Són dues escenes de miracles del sant dominic valencià relacionades amb la pesta.


La primera taula recull simultàniament tres escenes de l'arribada del dominic a un monestir de frares blancs o de Sant Bernat (Cister) durant la pesta de principis del segle XVI, on beneïnt i salpasant els frares malalts els va guarir: 

EN UN MONESTIR DE FRARES DE SANT BERNAT ESTAVEN MOLTS FERIT DE PESTE / I LO GLORIÓS SANT VICENT PASSANT PER ALLÍ ENTRÀ DINS I GUARÍ'LS A TOTS. 

L'altra taula recull un miracle de cos present, en morir el sant:

EN LO DIA QUE MORÍ LO GLORIÓS / SANT VICENT VINGUEREN MOLTS / FERITS DE PESTE I TOTS GUARIREN / ACOSTANT-SE A LA TOMBA ON JAIA.

 

dimarts, 14 d’abril del 2020

Proes de cases cantoneres


En ocassions, en algunes cases cantoneres, trobem que l'extrem de la jàssena angular que sosté la teulada, la biga mestra, es troba esculpit pels mestres fusters amb decoració inesperada en aquelles altures. 
 


El treball de la fusta, tan important en l'estudi de l'arquitectura històrica, és el gran oblidat en la Història de l'Art que tenim, gaudim i patim.


 Resten però aquestes joies en l'aire, mascarons de proa, que tallen la mar de vents, pluges i teulades.

diumenge, 12 d’abril del 2020

L'Alliberador d'Amèrica Simón Bolívar: la biografia



Acabe de llegir la biografia de Simón Bolívar (Debate, 2019) escrita per Marie Arana i traduïda per Mateo Cardona i Marta Cecilia Mesa. L'autora és filla de pare peruà i mare estadounidenca, de manera que l'original s'ha escrit en llengua anglesa. La traducció al castellà és impecable.

El jove Bolívar estudiant amb el seu professor Andrés Bello

L'obra té una mica més de 700 pàgines i enganxa des del principi. És cert que el personatge s'ho val i la seua vida es revetla més interessant que les de Juli Cèsar, Alexandre el Gran i Napoleó junts. A més, Bolívar fou un estadista culte, de formació clàssica i cultura europea, que va visitar Espanya, França, Itàlia i Anglaterra. No fou un militar de carrera, sinó un militar autodidacta que va vèncer els exèrcits professionals de l'Imperi espanyol.
La biografia és un gènere literari que excel·leix especialment en les literatures angloxaxones. En canvi, en les llatines, no solem passar d'aproximacions hagiogràfiques. El llibre de Marie Arana està molt ben escrit i ens situa al costat de Bolívar en tots els episodis de l'alliberament de Veneçuela, Colòmbia, Equador i Perú. La gesta de Bolívar en aconseguir la independència d'aquelles repúbliques sudamericanes el convertí en un dels grans personatges de la història universal del segle XIX. Amb mestria cinematogràfica l'autora ens condueix des del naixement de Bolívar fins la seua mort. 


No es tracta pas d'una hagiografia i el text recull també les ombres del personatge. Si el seu somni de la Gran Colòmbia (un gran estat efímer que podria haver-se convertit en una potència mundial) va fracassar va ser perquè es va entestar a instituir una Gran República unitària quan la sol·lució hagués estat una república federal. Veneçuela i Colòmbia no encabien en un projecte polític tan rígidament jacobí.
L'Amèrica del Sud postBolívar fou similar al que s'esdevingué a la mort d'Alexandre el Gran: les repúbliques repartides entre els seus generals. La mateixa independència de les repúbliques naixia marcada pel protagonisme dels exèrcits nacionals que condicionarien les polítiques dels més de dos-cents anys posteriors. 
Un llibre molt recomanable, no sols a qui li agrade la Història contemporània del segle XIX, sinó sobre tot, als amants de la llibertat. La Història de l'Amèrica llatina és sempre apassionant. 
El llibre està encapçalat per unes paraules del poeta José Martí (president de la República de Cuba en armes i fill de valencians del barri de Campanar):

"En calma no se puede hablar de aquel que no vivió jamás en ella; ¡De Bolívar se puede hablar con una montaña por tribuna, o entre relámpagos y rayos, o con un manojo de pueblos libres en el puño y la tiranía descabezada a los pies...!"

Llegiu, llegiu llegiu!

dimarts, 31 de març del 2020

Sant Roc patró contra la pesta

St. Roc. Segle XVIII. El Palomar

Fins el segle XIX moltes poblacions van tenir un portal dedicat a sant Roc, protector contra la pesta i les epidèmies. En moltes ocasions apareixia acompanyat de sant Sebastià, devoció que tenia idèntica especialitat profilàctica. En èpoques d'epidèmia solien tancar tots els portals d'accés a la població excepte un, per tal de controlar les entrades i eixides. I en ocasions el portal que restava obert era el de sant Roc i/o sant Sebastià que pensaven que els protegia contra el contagi de la malaltia.
Sant Roc va nàixer a Montpeller, la ciutat nadiua del rei Jaume I. Peregrinant a Roma es va contagiar de la pesta. Un gos li portava un rotllo de pa tots els dies mentre un àngel el va guarir.

St. Roc i St. Sebastià. Segle XVIII. Museu d'Alcoi

dimarts, 24 de març del 2020

La dansa de la mort

Dansa de la mort. Aula capitular del convent de St. Francesc. Morella

A Morella, en l'aula capitular del convent dels franciscans, es conserven les restes d'una pintura mural que representa la Dansa de la Mort. Malgrat tractar-se d'una obra d'art maltractada per la desídia dels homes a través dels segles, de tractar-se d'una ombra tènue de les moltes imatges que aquell mur va acumular, és una pintura que encara sorprén la mirada esforçada dels visitants. Com en una sardana macabra els dansaires ballen al voltant d'un cadàver esqueletitzat. Hi trobem papes, reis, bisbes, frares i cortesans...
A l'esquerra, la Mort, amb el carcaix ple de sagetes certeres, dispara l'arc als humans... que ignorants del procés socialitzen refugiats en l'arbre de la vida. Però qui serà ferit per la sageta de la Mort caurà segur d'aquest món enlairat i fràgil, d'aquest arbre del segle plantat en un hort que pertany al domini de la mort.
 
La Mort ataca els refugiats en l'arbre de la vida

La dansa de la mort és un ball del qual ningú ja no recordava la tonada... té un so estrany i alhora familiar... un ritme d'escalfred i un acabament d'espant. El mestre de ball és una dona vella i prima amb la mà inert i freda, que et trau al ball i no saps quina passada cal fer, no saps amb quins peus anar. I surts insegur al ball de la mort, vacil·lant, amb una camallada llarga que et trau de la vida sense saber com, on ni quan.

Museu del Petit Palau. Avinyó

Triomf de la Mort coronada