Esplanada de l'església de St. Jaume a Jumella, 2016 |
dissabte, 15 d’octubre del 2016
dissabte, 8 d’octubre del 2016
La ITV i les gàrgoles de Jumella
![]() |
1989 |
2016 |
Entre
1985 i 1995 vaig tenir un SEAT 131 supermirafiori. Sí, com el comisari Kostas
Jaritos. El
movia un motor 1600 amb carburador de doble cos. Aleshores solia baixar a Jumella a passar la ITV. Durant
aquestes peregrinacions automobilístiques m’acompanyaren diversos amics.
Després del tràmit aprofitàvem per esmorzar o fins i tot dinar per la zona. Els
annals del gramàtic Carmona van recollir un cèlebre àpat de creïlles que
tingué lloc a Iecla durant aquelles incursions.
![]() |
Clau de Sta. Anna voltada pels dracs de la volta de creueria. 1989 |
Aquells
viatges de tràmit em van proporcionar un primer acostament al ric i bell
patrimoni artístic murcià. De les visites a la ITV de Jumella només resta una
caixeta de diapositives amb el rètol Jumella
al meu arxiu fotogràfic. El patrimoni artístic de Jumella mereix una visita,
especialment a l’església Major de Sant Jaume.
Es
tracta d’un edifici gòtic del segle XV amb una portada lateral renaixentista de
l’any 1573 i alguns afegits barrocs posteriors, com la sagristia nova. Però l’església
gòtica quasi no és perceptible des de l’exterior ja que en època neoclàssica
decidiren folrar literalment l’exterior de l’edifici. Aquesta transformació
desafortunada obligaria a desmuntar la coberta medieval. Aleshores, l’arquitecte
tingué almenys la deferència de recollir la majoria de les gàrgoles gòtiques distribuïdes
per les antigues teulades de l’edifici i les va agrupar totes juntes a l’aixopluc
del ràfec sobre la portada renaixentista. El neoclassicisme de darreries del
segle XVIII i començaments del segle XIX retia d’aquesta manera discreta un
homenatge als pedrapiquers medievals... i així s’han conservat fins ara.
L’interior
de l’església de Sant Jaume conté també diversos retaules valuosos. Però el que
em va restar gravat a la memòria de la visita que vaig realitzar en 1989 eren
aquells dracs del sostre, pintats ja al segle XVI, aprofitant les formes de les
nervadures de les voltes gòtiques. Molts anys més tard, visitant el convent de
Santa Clara de Múrcia vaig trobar uns dracs cosins d’aquests.
Prop
de l’església trobareu també l’antiga Casa de la Ciutat, construïda l’any 1558
en estil renaixentista. En 1989 l’edifici edilici estava apuntalat, però ara,
ja restaurat, allotja el museu arqueològic municipal, amb un conjunt de peces
ibèriques ressenyables.
![]() |
1989 |
2016 |
![]() |
L'home i la màquina |
dimarts, 4 d’octubre del 2016
Fumeral de la Paperera Setabense. Xàtiva
Fumeral de la Mercedes en 2007, quan encara no s'havien enderrocat les ruïnes de la fàbrica paperera. Fou construït a meitat del segle XX.
Fumeral de la fàbrica dels xinesos
Fumeral de la fàbrica dels xinesos al carrer d'Abú Massaifa de Xàtiva, construït a meitat del segle XX.
dimarts, 13 de setembre del 2016
Fumeral núm. 2 de la Paperera de Sant Jordi. Xàtiva
Llanterna del fumeral número 2 de la paperera en un diapositiva que vaig fer en 1991, quan estava emmascarat pel fum.
diumenge, 4 de setembre del 2016
Ja està en premsa el llibre dels fumerals de Xàtiva
![]() |
Prova d'impremta |
La impremta Paper Plegat de Novetlè, que és qui edita els Premis d'assaig i investigació Ciutat de Xàtiva, ja té en màquines el llibre: Els fumerals de rajola de Xàtiva, monuments de la industrialització.
dijous, 1 de setembre del 2016
El sòcol de Llucià Calado a Xàtiva
Llucià Calado, detall d'un àngel |
El
pintor ceràmic del segle XVIII Llucià Calado va pintar el sòcol de taulells de
la capella de Sant Pasqual en l’església del l’ex-convent alcantarí de Sant
Onofre el Nou de Xàtiva, edifici conegut popularment com la Beneficència.
A
primers d’estiu vam publicar a la revista Recerques núm. 25 del Museu d’Alcoi
un treball d’investigació sobre l'artista on fem aquesta atribució i moltes més. El podeu llegir ací a text
complet: “L’obra del pintor Llucià Calado i l’esplendor de la taulelleria valenciana”. Calado és l’autor de la famosa socolada dels dominics oriolans
pintada en 1755. Aleshores Calado treballava per a la Fàbrica valenciana
de Vicent Navarro. Es tracta d’un dels pintors ceràmics valencians més
importants del segle XVIII, amb un estil fresc i expressiu.
El sòcol
de Llucià Calado a Xàtiva conté diverses escenes de miracles de la vida del
sant de Vila-real. Al llibre Pintura ceràmica a Xàtiva de 2008 ja vam posar en relació
aquests taulells de Xàtiva amb altres obres que aleshores ja en semblaren sens
dubte, de la mateixa mà; i que ara segons hem publicat pertanyen a la producció
de Llucià Calado.
Llucià Calado, miracle dels ducs de Gandia |
Lamentablement
el conjunt de Xàtiva es va desmuntar i es va tornar a recompondre de forma
descurada. A més, falten algunes peces. De les diverses propostes de restitució
virtual del conjunt ceràmic que han realitzat alguns alumnes de la UPV, la que
més ens agrada és la d’África García: El arrimadero cerámico dedicado a San Pascual Bailón, del exconvento de San Onofre el Nou, en Xàtiva. Reconstrucción virtual de su iconografía. Qualdevol actuació haurà de tenir en compte aquest
treball universitari previ i que el sòcol de taulelleria forma part
inseparable de la capella de Sant Pasqual i les pintures murals que té a sobre
i que també cal restaurar.
Llucià Calado, miracles de sant Pasqual Bailon |
Subscriure's a:
Missatges (Atom)