dimecres, 22 d’abril del 2020

El Collar de la Coloma d'Ibn Hazam

Fot. F. Tormo

Francesc Tormo, director de la Casa de la Cultura de Canals allà pels anys 90, té un dels millors arxius fotogràfics de la comarca de la Costera. Entre els seus fons, destaca la secció etnogràfica i de cultura popular, a més d'haver fotografiat moltíssims actes culturals celebrats en aquella vila. Fa uns dies m'enviava aquesta fotografia del segle passat, que recull una de les presentacions de llibres que vam realitzar quan jo era bibliotecari municipal. Concretament la presentació de la versió valenciana que va realitzar Toni Martínez del clàssic en llengua àrab El collar de la coloma de l'escriptor de Còrdova Ibn Hazam. Un llibre del tot recomanable si encara no l'heu llegit.
En la fotografia, d'esquerra a dreta, l'escriptor Toni Cucarella, l'autor, la regidora de cultura Milagros Barberá i el bibliotecari. 

dilluns, 20 d’abril del 2020

La pesta en el retaule de St. Vicent Ferrer pintat per Vicent Macip



El Museu de la Seu de Sogorb conserva un retaule petit dedicat a Sant Vicent Ferrer i pintat per Vicent Macip, pare de Joan de Joanes; autors del retaule major d'aquella catedral. El primer que crida l'atenció de l'obra és la presència de la Mare de Déu de Montserrat en el frontó superior presidint el conjunt. També, en les pilastres laterals, les figures de sant Sebastià i sant Roc, patrons contra la pesta
Aquesta intenció terapeutica contra la malaltia contagiosa que tenia el retaule es troba reforçada en les taules extremes del banc inferior. Són dues escenes de miracles del sant dominic valencià relacionades amb la pesta.


La primera taula recull simultàniament tres escenes de l'arribada del dominic a un monestir de frares blancs o de Sant Bernat (Cister) durant la pesta de principis del segle XVI, on beneïnt i salpasant els frares malalts els va guarir: 

EN UN MONESTIR DE FRARES DE SANT BERNAT ESTAVEN MOLTS FERIT DE PESTE / I LO GLORIÓS SANT VICENT PASSANT PER ALLÍ ENTRÀ DINS I GUARÍ'LS A TOTS. 

L'altra taula recull un miracle de cos present, en morir el sant:

EN LO DIA QUE MORÍ LO GLORIÓS / SANT VICENT VINGUEREN MOLTS / FERITS DE PESTE I TOTS GUARIREN / ACOSTANT-SE A LA TOMBA ON JAIA.

 

dimarts, 14 d’abril del 2020

Proes de cases cantoneres


En ocassions, en algunes cases cantoneres, trobem que l'extrem de la jàssena angular que sosté la teulada, la biga mestra, es troba esculpit pels mestres fusters amb decoració inesperada en aquelles altures. 
 


El treball de la fusta, tan important en l'estudi de l'arquitectura històrica, és el gran oblidat en la Història de l'Art que tenim, gaudim i patim.


 Resten però aquestes joies en l'aire, mascarons de proa, que tallen la mar de vents, pluges i teulades.

diumenge, 12 d’abril del 2020

L'Alliberador d'Amèrica Simón Bolívar: la biografia



Acabe de llegir la biografia de Simón Bolívar (Debate, 2019) escrita per Marie Arana i traduïda per Mateo Cardona i Marta Cecilia Mesa. L'autora és filla de pare peruà i mare estadounidenca, de manera que l'original s'ha escrit en llengua anglesa. La traducció al castellà és impecable.

El jove Bolívar estudiant amb el seu professor Andrés Bello

L'obra té una mica més de 700 pàgines i enganxa des del principi. És cert que el personatge s'ho val i la seua vida es revetla més interessant que les de Juli Cèsar, Alexandre el Gran i Napoleó junts. A més, Bolívar fou un estadista culte, de formació clàssica i cultura europea, que va visitar Espanya, França, Itàlia i Anglaterra. No fou un militar de carrera, sinó un militar autodidacta que va vèncer els exèrcits professionals de l'Imperi espanyol.
La biografia és un gènere literari que excel·leix especialment en les literatures angloxaxones. En canvi, en les llatines, no solem passar d'aproximacions hagiogràfiques. El llibre de Marie Arana està molt ben escrit i ens situa al costat de Bolívar en tots els episodis de l'alliberament de Veneçuela, Colòmbia, Equador i Perú. La gesta de Bolívar en aconseguir la independència d'aquelles repúbliques sudamericanes el convertí en un dels grans personatges de la història universal del segle XIX. Amb mestria cinematogràfica l'autora ens condueix des del naixement de Bolívar fins la seua mort. 


No es tracta pas d'una hagiografia i el text recull també les ombres del personatge. Si el seu somni de la Gran Colòmbia (un gran estat efímer que podria haver-se convertit en una potència mundial) va fracassar va ser perquè es va entestar a instituir una Gran República unitària quan la sol·lució hagués estat una república federal. Veneçuela i Colòmbia no encabien en un projecte polític tan rígidament jacobí.
L'Amèrica del Sud postBolívar fou similar al que s'esdevingué a la mort d'Alexandre el Gran: les repúbliques repartides entre els seus generals. La mateixa independència de les repúbliques naixia marcada pel protagonisme dels exèrcits nacionals que condicionarien les polítiques dels més de dos-cents anys posteriors. 
Un llibre molt recomanable, no sols a qui li agrade la Història contemporània del segle XIX, sinó sobre tot, als amants de la llibertat. La Història de l'Amèrica llatina és sempre apassionant. 
El llibre està encapçalat per unes paraules del poeta José Martí (president de la República de Cuba en armes i fill de valencians del barri de Campanar):

"En calma no se puede hablar de aquel que no vivió jamás en ella; ¡De Bolívar se puede hablar con una montaña por tribuna, o entre relámpagos y rayos, o con un manojo de pueblos libres en el puño y la tiranía descabezada a los pies...!"

Llegiu, llegiu llegiu!

dijous, 9 d’abril del 2020

El dipòsit de locomotores de l'estació

Dipòsit de locomotores de Xàtiva. Vista general. Fot. A.M.X.

El pas dels combois nocturns trencava el silenci de la nit en la ciutat. Els xiulits de les locomotores corrien des de la via fins estavellar-se en la costa del castell i retornar. Xàtiva tingué un passat ferroviari avui ja quasi oblidat, en el qual moltes famílies visqueren del ferrocarril de forma directa o indirecta. En realitat, l'arribada de la primera locomotora, quasi a meitat del segle XIX, va transformar el paisatge i l'economia de la ciutat. Aquesta agitada vida ferroviària duraria per més de cent anys i declinaria, precisament, amb la desaparició de les locomotores a vapor, ben encetada ja la segona meitat del segle XX. 

Locomotora canviant de sentit a la rotonda del dipòsit. Fot. Marshall

D'entre totes les infraestructures ferroviàries que han desaparegut de les immediacions de l'estació de Xàtiva destacava el dipòsit de les màquines.
Les locomotores de vapor necessitaven manteniment (per exemple la neteja periòdica de la caldera, això és, eliminar la calç adherida) i aquestes tasques es realitzaven al dipòsit, el qual tambe servia de "cotxera" de les màquines. Al segle XIX la "màquina" per excel·lència era la locomotora de vapor. 
El dipòsit de les màquines de l'estació comptava amb sis "cotxeres" i al davant tenia una roda o rotonda que a més d'enfilar la locomotora per a guardar-la permetia el canvi de sentit, un aspecte imprescindible en la tracció a vapor. 
El passat ferroviari de la ciutat, des del punt de vista històric, es troba pràcticament oblidat, però és imprescindible per a comprendre la nostra història dels segles XIX i XX.
 
Treballadors de la Cia. de Ferrocarrils del Nord en la via auxiliar del dipòsit de màquines de Xàtiva. En la línia inferior, el primer per la dreta amb brusa blanca és el meu besavi Luis Cebrián Gabaldón, nascut a Villalgordo del Júcar. Fot. del meu arxiu

dimarts, 31 de març del 2020

Sant Roc patró contra la pesta

St. Roc. Segle XVIII. El Palomar

Fins el segle XIX moltes poblacions van tenir un portal dedicat a sant Roc, protector contra la pesta i les epidèmies. En moltes ocasions apareixia acompanyat de sant Sebastià, devoció que tenia idèntica especialitat profilàctica. En èpoques d'epidèmia solien tancar tots els portals d'accés a la població excepte un, per tal de controlar les entrades i eixides. I en ocasions el portal que restava obert era el de sant Roc i/o sant Sebastià que pensaven que els protegia contra el contagi de la malaltia.
Sant Roc va nàixer a Montpeller, la ciutat nadiua del rei Jaume I. Peregrinant a Roma es va contagiar de la pesta. Un gos li portava un rotllo de pa tots els dies mentre un àngel el va guarir.

St. Roc i St. Sebastià. Segle XVIII. Museu d'Alcoi

dijous, 26 de març del 2020

Solidaritat, Art i les moltes alegries que hem perdut per ara


Farà uns deu dies m'escrivia una historiadora nord-americana des de Nova York preguntant-me com estaven les coses per ací (està enllestint la tesi sobre un pintor valencià). Entre altres coses li responia que havíem tancat museus i biblioteques. En la seua resposta qualificava aquestes institucions culturals entre "les moltes alegries de la vida que hem perdut per ara". Ara el coronavirus ha arribat ja a Nova York i allí també han tancat biblioteques i museus.
L'1 de març passat, diumenge, vaig visitar el darrer museu abans que la pandèmia ho tanqués tot. Aleshores no sabíem que en qüestió d'un parell de setmanes anàvem a restar tancats a casa. Aquesta darrera visita al Museu de la Seu de Xàtiva m'ha fet repassar tranquil·lament les fotografies que vaig fer, i adonar-me que algunes de les obres d'art que s'exposen contenen gestos de solidaritat. 
Una solidaritat que en la situació actual és necessària i que estructura les societats civilitzades i humanes.