 |
Antiga estació de Manuel
|
Les vies verdes són antigues línies ferroviàries reconvertides en itineraris cicloturistes i senderistes/peatonals. Els itineraris ferroviaris dels segles XIX i XX solien tindre poc desnivell, condició que imposava el tipus de material de tracció, especialment les locomotores a vapor.
Són ja diverses les vies verdes valencianes (PDF) en funcionament. Entre els projectes més ambiciosos destaca la Via verda a la mar, que connectarà (algun dia) la ciutat de Xàtiva amb la mar (Xàtiva/Carcaixent/Tavernes de Valldigna... Aquesta via verda seria el resultat d'enllaçar dos ramals ferroviaris abandonats.
El primer (línia RENFE València-Xàtiva) aprofitarà l'itinerari abandonat (la Pobla Llarga/Manuel/Xàtiva) en construir-se fa uns anys el nou traçat de l'AVE. Des de la Pobla Llarga la via enllaçaria amb Carcaixent per Cogullada.
El segon ramal aprofitaria la línia ferroviària abandonada de FEVE (Carcaixent/Dénia/Alacant) de la qual només sobreviu en explotació el trajecte Dénia/Alacant, actualment pertanyent als Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana. Per tant, aquesta via verda, en arribar a Tavernes de Valldigna i la costa, podria continuar en direcció sud amb un itinerari molt atractiu des del punt de vista cicloturístic. I també els cicloturistes de la costa s'endinsarien en direcció Carcaixent/Xàtiva
 |
Direcció Xàtiva |
|
Ens trobem encara al principi de materialitzar la via verda de la mar. Ha estat Manuel qui ha tingut l'honor d'encapçalar l'adequació del traçat pel pas de la població i l'antiga estació de Manuel-L'Ènova.
Alguns dels trams serà convenient que tinguen doble calçada, una per a bicicletes i altra per a peatons, tal i com ha realitzat recentment Puçol en la Via Xurra, la qual conec bé perquè sóc usuari assidu (m'agrada com Meliana ha solucionat el tema dels carrils bici i l'enllaç amb la via Xurra).
Per tant, convindria doble pista als trams on s'espera un ús intensiu peatonal (Carcaixent/la Pobla Llarga/Manuel). En el cas de Xàtiva seria recomanable la doble pista des de la ciutat fins a l'Hospital Lluís Alcanyís o fins al riu. Des d'allí fins a Manuel una pista única seria suficient.
La materialització de la Via verda a la mar facilitarà la comunicació directa i humana entre les nostres poblacions, fomentarà les caminades i l'ús de la bicicleta amb tot el que això comportarà per a la salut i el benestar de tots. A més, aquesta via verda obrirà les portes de bat a bat al cicloturisme, allunyat ara per ara d'aquestes terres d'interior.