Una nova obra de Gaspar Requena:
a propòsit de la peça del trimestre del Museu de la Seu de
València
Beatriu Navarro i Buenaventura
Josep Lluís Cebrián i Molina
Al remodelat Museu de la Seu de
València acaben de penjar la nova peça del trimestre (octubre-desembre de 2016).
Es tracta d’un banc compost per tres escenes on s’hi representa d’esquerra a
dreta sant Domènec, Crist Patiens amb
un àngel i sant Vicent Ferrer.
Obra de Gaspar Requena. Fot. web del museu |
Han titulat la peça “predela de Nicolás
Borrás”; així consta al web i al propi Museu. I consideren que formaria part
d’un retaule desaparegut. L’obra, procedent de l’antic Museu diocesà, fou
restaurada als anys 80 del segle XX i al web es poden veure fotografies en
blanc i negre anteriors a la intervenció:
Però, en la nostra opinió, es tracta
clarament d’una pintura de Gaspar Requena (ca. 1515 - després de 1585), pintor
de Montesa amb taller a València, amic i soci de Joan de Joanes. Res a veure
per tant amb Nicolau Borràs, llevat que tots dos són seguidors de Joanes.
Al mateix Museu tenen exposat un retaule
incomplet de la Puríssima i Sant Antoni Abat, obra que ha estat atribuïda en
2009 a Gaspar Requena. Sembla que no s’han adonat que, en realitat, aquesta predel·la
protagonista del trimestre pertany al retaule de Gaspar Requena esmentat. La
predel·la i el retaule presenten estil, cronologia i mides que s’ajusten
perfectament. A més, sobre tot, cal tenir present la descripció que féu Elies
Tormo l’any 1932 (Valencia: Los Museos,
II. Madrid, Centro de estudios históricos, pàg. 121, núm. 103) per a
concloure que les dues obres formen part del mateix conjunt, amb una
iconografia coincident: el retaule de sant Antoni, aleshores al Museu diocesà,
constava d’onze taules, bones pintures de finals del segle XVI, i provenia de
Xulilla. Al centre hi ha sant Antoni Abat i la Puríssima, sant Cristòfol i el
Baptista a l’esquerra, i a la dreta sant Francesc i sant Andreu. A la
predel·la, sant Domènec, Crist Patiens
i sant Vicent Ferrer. I finalment a la polsera, santa Bàrbara, sant Miquel,
santa Llúcia i l’Àngel custodi del regne. Per tant, no tenim cap dubte que la
“peça del trimestre” és, en realitat, la predel·la del retaule de Xulilla
dedicat a la Puríssima i sant Antoni que va pintar Gaspar Requena, que s’exposa,
a pocs metres, al mateix Museu.
Com Elies Tormo ja indicà quines
advocacions tenia la polsera actualment “perduda” i coneixem l’estructura del
retaule, només caldria escorcollar entre les pintures socarrimades conservades,
per tal de localitzar les dues polseres laterals. Potser així tindríem el
retaule complet.
Bibliografia bàsica sobre Gaspar Requena:
CEBRIÁN I MOLINA, J. Ll. (1992):
“Difusió del patrimoni històric i artístic (I)”, Papers de la Costera,
7-8, 1992, pàg. 177-188.
CEBRIÁN I MOLINA, J. Ll.; NAVARRO I BUENAVENTURA, B. (2016):
“Pintura del segle XVI a X: Miquel Esteve, Martí Torner, Mestre d’Alzira,
Gaspar Requena”, en Navarro i Buenaventura, B. (ed.): Pintura i patrimoni històric a X. Actes de les VII Jornades d’Art
i Història 3, 4 i 5 d’agost de 2015. X., Ulleye, pàg. 155-202.
FERRER ORTS, A.-AGUILAR DÍAZ, C. (2009): “Noves pintures
atribuïbles a Gaspar Requena `el Jove´ (ca. 1530-ca. 1603) i el seu taller”, Boletín de la Sociedad Castellonense de
Cultura, LXXXV, pàg. 424-431.
FERRER ORTS, A.;
NAVARRO I BUENAVENTURA, B.; CEBRIÁN I MOLINA, J. LL.; FERRER DEL RÍO, E.
(2015): “Tres pinturas valencianas inéditas de Joanes, Requena y Espinosa”. Boletín de Arte, Universidad de Málaga,
36, pàg. 219-222.
HERNÁNDEZ
GUARDIOLA, L. ; FERRER ORTS, A.; LÓPEZ AZORÍN, M. J.; GÓMEZ LOZANO, J. M.
(2015): Gaspar Requena, pintor valenciano
del Renacimiento (ca. 1515 – después de 1585). X, Ulleye, 2015.
NAVARRO I
BUENAVENTURA, B.; CEBRIÁN I MOLINA, J. LL. (2014): “Noves atribucions al pintor
Gaspar Requena”. Revista de la Safor,
anuari del CEIC Alfons el Vell, 5, pàg. 67-80.