A la rodalia d'Olocau, sobre un tossal, trobem el llogaret ibèric del Puntal dels Llops. Té una trama urbana mínima, fortificada. En l'extrem superior, defensant la porta, hi havia una torre. En l'extrem inferior l'únic carrer desemboca en una placeta amb forma de mirador. Torre i mirador complien la funció d'albirar el camí ibèric que des d'Edeta (Llíria) discorria vers l'interior muntanyenc. Muntanyes endins, a les immediacions de Gàtova (no gaire lluny), hi ha el poblat ibèric del Torrelló, el qual compta també almenys amb una torre i s'ha de posar en relació amb una xarxa de petits nuclis ibèrics que controlaven el pas.
A hores d'ara desconeixem quin nom rebia El Puntal dels Llops en època ibèrica. En canvi sí que coneixem perfectament el nom de les ciutats-estats que encunyaven moneda. Així, situem Edeta a Llíria i Arse a Morvedre, per exemple. No oblidem que l'emissió de moneda és un indicatiu de sobirania. Qui no té sobirania no pot encunyar moneda. Desconeixem en gran part l'articulació política dels ibers, però pel poc que sabem tenia algunes similituds amb les ciutats-estat de l'antiga Grècia. Només en moments de perill d'agressions internacionals aquests petits estats es col·ligaren en confederacions nascudes per causa de les necessitats de defensa militar.
De tota manera, en llançar la nostra vista a les civilitzacions del passat, sempre tenim una visió esbiaixada, a través del prisma del nostre present rutilant, de manera que es crea una mena de bijuteria historiogràfica que poc té a veure amb el que fou i sol més aviat reflectir les nostres ideologies actuals. Recorde que fa uns anys es presentà un exposició sobre el món ibèric titulada "Els prínceps d'Occident". De sobte havien sortit uns prínceps, completament absents en la historiografia dels ibers fins aleshores. Potser en benefici d'un nom cridaner i aristocràtic s'estava realitzant una projecció ideològica monàrquica sobre una civilització antiga sobre la qual a penes coneixem els sistemes de govern. Es regien els ibers per monarquies o eren repúbliques oligàrquiques. O potser hi havia monarquies i repúbliques? Comptaven amb reunions assembleàries per a solucionar problemes del dia a dia ciutadà?... Tot són castells en l'aire.
En tot cas, el més prioritari en la historiografia és resoldre la traducció de la llengua ibera. Cada vegada que hi pense em ve a la memòria Yuri Valentinovich Knórosov. Segur que en algun moment, algun lingüista de ben lluny tindrà la capacitat i la intel·ligència de traduir els textos ibèrics, igual com ara mateix es tradueix tan fàcilment l'escriptura maia.
Hem dit que el Puntal dels Llops té una trama urbana mínima: un sol carrer, amb cases a cada banda. És un esquema urbanístic senzill que es reproduirà també posteriorment: a l'època romana, en l'andalusina i també després de la conquesta. Posem per cas el llogaret medieval de Berfull (Ribera Alta), amb només un carrer entre dos portals.
La placeta inferior, l'única del Puntal dels Llops, degué de facilitar l'establiment de les relacions socials del petit veïnat de forma més còmoda que al carreró empinat. A més, des d'ací s'albirava un ventall ampli de fites visuals que podien controlar, i no només parle del Golf de València: El poblat ibèric del Tos Pelat a Montcada de l'Horta, el Montgó, el Cap de Cullera, el Montdúver, el Benicadell i la Serra de Mariola, el Caroig, el Tossal de Sant Miquel de Llíria, la Serra d'Utiel i el poblat ibèric del Castellet de Bernabé... entre d'altres molts punts estratègics.
Una visita al Puntal dels Llops no restaria completa sense apropar-se al museu de la Casa de la Senyoria d'Olocau, on hi ha una petita exposició sobre l'excavació arqueològica, amb documentació i peces trobades en l'interior de les cases del poblat.