Una nova obra de Gaspar Requena:
a propòsit de la peça del trimestre del Museu de la Seu de
València
Beatriu Navarro i Buenaventura
Josep Lluís Cebrián i Molina
Al remodelat Museu de la Seu de
València acaben de penjar la nova peça del trimestre (octubre-desembre de 2016).
Es tracta d’un banc compost per tres escenes on s’hi representa d’esquerra a
dreta sant Domènec, Crist Patiens amb
un àngel i sant Vicent Ferrer.
|
Obra de Gaspar Requena. Fot. web del museu |
Han titulat la peça “predela de Nicolás
Borrás”; així consta al web i al propi Museu. I consideren que formaria part
d’un retaule desaparegut. L’obra, procedent de l’antic Museu diocesà, fou
restaurada als anys 80 del segle XX i al web es poden veure fotografies en
blanc i negre anteriors a la intervenció:
Però, en la nostra opinió, es tracta
clarament d’una pintura de Gaspar Requena (ca. 1515 - després de 1585), pintor
de Montesa amb taller a València, amic i soci de Joan de Joanes. Res a veure
per tant amb Nicolau Borràs, llevat que tots dos són seguidors de Joanes.
Al mateix Museu tenen exposat un retaule
incomplet de la Puríssima i Sant Antoni Abat, obra que ha estat atribuïda en
2009 a Gaspar Requena. Sembla que no s’han adonat que, en realitat, aquesta predel·la
protagonista del trimestre pertany al retaule de Gaspar Requena esmentat. La
predel·la i el retaule presenten estil, cronologia i mides que s’ajusten
perfectament. A més, sobre tot, cal tenir present la descripció que féu Elies
Tormo l’any 1932 (Valencia: Los Museos,
II. Madrid, Centro de estudios históricos, pàg. 121, núm. 103) per a
concloure que les dues obres formen part del mateix conjunt, amb una
iconografia coincident: el retaule de sant Antoni, aleshores al Museu diocesà,
constava d’onze taules, bones pintures de finals del segle XVI, i provenia de
Xulilla. Al centre hi ha sant Antoni Abat i la Puríssima, sant Cristòfol i el
Baptista a l’esquerra, i a la dreta sant Francesc i sant Andreu. A la
predel·la, sant Domènec, Crist Patiens
i sant Vicent Ferrer. I finalment a la polsera, santa Bàrbara, sant Miquel,
santa Llúcia i l’Àngel custodi del regne. Per tant, no tenim cap dubte que la
“peça del trimestre” és, en realitat, la predel·la del retaule de Xulilla
dedicat a la Puríssima i sant Antoni que va pintar Gaspar Requena, que s’exposa,
a pocs metres, al mateix Museu.
Com Elies Tormo ja indicà quines
advocacions tenia la polsera actualment “perduda” i coneixem l’estructura del
retaule, només caldria escorcollar entre les pintures socarrimades conservades,
per tal de localitzar les dues polseres laterals. Potser així tindríem el
retaule complet.
|
Fotomuntatge del retaule de Gaspar Requena |
Bibliografia bàsica sobre Gaspar Requena:
CEBRIÁN I MOLINA, J. Ll. (1992):
“Difusió del patrimoni històric i artístic (I)”, Papers de la Costera,
7-8, 1992, pàg. 177-188.
CEBRIÁN I MOLINA, J. Ll.; NAVARRO I BUENAVENTURA, B. (2016):
“Pintura del segle XVI a X: Miquel Esteve, Martí Torner, Mestre d’Alzira,
Gaspar Requena”, en Navarro i Buenaventura, B. (ed.): Pintura i patrimoni històric a X. Actes de les VII Jornades d’Art
i Història 3, 4 i 5 d’agost de 2015. X., Ulleye, pàg. 155-202.
FERRER ORTS, A.-AGUILAR DÍAZ, C. (2009): “Noves pintures
atribuïbles a Gaspar Requena `el Jove´ (ca. 1530-ca. 1603) i el seu taller”, Boletín de la Sociedad Castellonense de
Cultura, LXXXV, pàg. 424-431.
FERRER ORTS, A.;
NAVARRO I BUENAVENTURA, B.; CEBRIÁN I MOLINA, J. LL.; FERRER DEL RÍO, E.
(2015): “Tres pinturas valencianas inéditas de Joanes, Requena y Espinosa”. Boletín de Arte, Universidad de Málaga,
36, pàg. 219-222.
HERNÁNDEZ
GUARDIOLA, L. ; FERRER ORTS, A.; LÓPEZ AZORÍN, M. J.; GÓMEZ LOZANO, J. M.
(2015): Gaspar Requena, pintor valenciano
del Renacimiento (ca. 1515 – después de 1585). X, Ulleye, 2015.
NAVARRO I
BUENAVENTURA, B.; CEBRIÁN I MOLINA, J. LL. (2014): “Noves atribucions al pintor
Gaspar Requena”. Revista de la Safor,
anuari del CEIC Alfons el Vell, 5, pàg. 67-80.