El Museu de Belles Arts de Castelló de la Plana exposa la peça convidada (gener-març 2018), una obra inèdita del pintor Vicent Macip, el pare de Joan de Joanes. La taula és de petit format (47 x 32cm) i probablement presidia l'oratori de l'apartament d'algun frare cartoixà. El format seria de tríptic, amb unes portes plegadisses desaparegudes, si és que en tenia. L'obra, de propietat particular, ha estat dipositada al Museu que dirigeix Ferran Olucha. S'ha publicat per a l'ocasió un quadernet a color redactat per Antoni José i Pitarch, i Mª Antònia Alsina.
dilluns, 12 de març del 2018
dissabte, 3 de març del 2018
La Mare de Déu dels Desemparats de Vicent Camarlenc: l'esvaniment d'un plafó de taulells
Josep
Lluís Cebrián i Molina
Beatriu Navarro i Buenaventura
cARTipàs
núm. 12 (març de 2018)
Fig. 2. Obra de Vicent Camarlenc. Segle XIX |
El 15 d’abril de 1902,
Josep Bodría pronuncià una conferència en Lo Rat Penat sobre les festes de
carrer. En la dissertació, publicada posteriorment, en 1906, desglossà per
ordre alfabètic els carrers on se celebraven, amb esment dels altars i plafons
de taulells que hi anava trobant. La majoria han desaparegut de la via pública per
a sempre. En uns casos han estat enderrocats per causa de la reforma dels
carrers, de la substitució d’edificis, en summa, pel creixement urbanístic. En
altres casos han estat víctima dels espoliadors, lladres o especuladors. És el
cas del plafó de la Mare de Déu dels Desemparats del carrer En Gros de València
pintat per Vicent Camarlenc en el primer terç del segle XIX.
Bodría el descrivia així
(1906: 42-43):
A mitant carrer, y ficat en una raconada á la
testera del açucach, hiá un semiretaulet de la Verge dels Desemparats, ben
pintada sobre rajoletes de Manises,ab la llanterneta penjant, la seua cuberta
de tres taules de fusta y la repisa de lo mateix, com manifesta lo grabat.
Es l’únich que poguí topetar per eixos carrers; i
si bé no es ú dels mes tipichs, el posem assí per a memòria en lo temps
esdevenidor, y pera molts que tal vegada ignoren, que’n semajant punt existixca
tal cosa.
A la fotografia que
publicà en el llibret es veu l’aspecte que tenia el conjunt en 1906. A més del
plafó, hi ha un gran anagrama de Maria a sota, sembla que pintat sobre el mur,
amb teuladeta pròpia. Baix del tot, una finestra (fig. 1).
Aquest plafó sobrevisqué
durant tot el segle XX i encara tinguérem la sort de veure’l i fotografiar-lo
en abril del 2011. Està format per 12 taulells (20 x 20 cm), amb un
especejament de 4 x 3. La Mare de Déu amb el Xiquet sobre núvols centra la
composició. Als angles superiors uns querubins flanquegen la imatge. Al peus de
la figura central un àngel sosté el rètol on es llegeix mater
desertorum. Té un marc senzill a base de llistells. La fornícula on està
obrat està voltada per taulells de mostra classicistes. Taulells que també
s’han col·locat en la part inferior del plafó per tal de facilitar la visió des
de baix. Feia ja anys que havia perdut la teulada protectora i la lleixa que
ens descriví Bodría. A sota, el mur deixava encara veure els forats de les
bigues de fusta que la sostenien. L’anagrama s’havia esborrat de la façana. El
plafó es trobava situat en un entorn totalment degradat des de feia temps (fig.
2 i 3).
Fig. 3. El plafó in situ al carrer d'En Gros de València |
En agost del 2011
publicàrem un article sobre el pintor ceràmic Vicent Camarlenc on li atribuírem
diversos plafons, entre els quals s’hi trobava aquest de la Mare de Déu del
carrer En Gros de València. Fou gràcies a un panell de Xelva dedicat a sant
Tomàs i sant Bonaventura que està signat pel pintor que poguérem adscriure-li’n
d’altres. A l’esquerra, davall els peus de sant Tomàs, llegíem en el rètol: A
expensas de los [...].
El plafó tenia nombroses
trencadures, sobretot a la part inferior i algun taulell estava capgirat.
Aquest deteriorament indicava que provenien d’un altre lloc, d’on foren
arrencats; potser de la via pública o del convent, ja que les advocacions són d’origen
franciscà. El rètol fragmentari continuava més a la dreta: [Fabricado?
Pintado?] en España año 1828 Vte Camarlenc ft. / fabrica Calle de la
Corona.
El pintor de taulells
Vicent Camarlenc degué treballar abans a la fàbrica de Josep Fos, al voltant de
l’any 1806. Estava domiciliat l’any 1818 al carrer dels Fornals número 18 de
València. El 1823 era alumne de la Sala de flors i ornats de l’Acadèmia de Sant
Carles. L’any 1828, data del plafó de Xelva, treballava a la fàbrica del carrer
de la Corona de València.
Són també de la mà del
pintor, per exemple, la Mare de Déu de la Font del carrer
Enginyer Rosselló núm. 10
de Vilallonga (4 x 4 taulells), obra que originalment era de 5 x 4 però manquen
els 4 inferiors; un sant Antoni de Pàdua en col·lecció privada de Dénia (3 x 3
taulells, els de la dreta partits); i la Puríssima de l’antiga Casa de la Vila
de Xelva datada el 1830 (9 x 5 taulells) segons llegim a la inscripció
inferior: Se hizo en el año 1830.
Amb la mateixa advocació que
el plafó del carrer En Gros, Vicent Camarlenc també pintà el Miracle de la Mare
de Déu dels Desemparats al carrer de les Eres d’Ibi (3 x 3, els laterals de
l’esquerra partits), el qual conté la inscripció: Cae Gregoria Pina, en el
agua del abrevador: y reclaman / dose á la Virgen, se presenta Jose
Cortés y la saco (fig. 4). I
també la Mare de Déu dels Desemparats protegint els defensors de la Porta de
Quart en 1808, plafó conservat al Museu Nacional de Ceràmica González Martí
(núm. inv. 1/10360). (Sobre el pintor vegeu Cebrián, Navarro, 2011; Cebrián,
Navarro, Segura, 2014: 225-226).
Al Pla general d’ordenació
urbana (PGOU) de València, dins del Catàleg de béns i espais protegits, es
recull el plafó “Retaule ceràmic de la Verge dels Desemparats” del carrer En
Gros, 13, situat al barri de la Xerea, en la Ciutat Vella, amb la categoria de
Bé de Rellevància Local (BRL). A més, es feia l’observació, seguint l’Inventari
de Béns de la Direcció General de Patrimoni Artístic (fitxa 17280, elaborada en
1995), que per causa de l’abandonament de la casa i la degradació de la zona el
perill de destrucció era elevadíssim.
La premsa local valenciana
publicà diverses notícies relacionades amb aquesta circumstància. El 6 de març
del 2008, al periòdic Levante-EMV s’advertia de la situació ruïnosa en
què es trobava l’edifici on era obrat el plafó. S’indicava que en qualsevol
moment la casa podia desplomar-se i l’obra d’art amb ella. Fins i tot es dóna
notícia de la moció presentada en la Comissió de Cultura de l’Ajuntament de
València sol·licitant la retirada del plafó per tal de preservar-lo. Però tot
continuà igual. Finalment, en Las
Provincias, el 7 de juny del 2011, ens informaven que havien furtat el
plafó.
Lamentablement no és un
cas aïllat. Una peça que a principis del segle XX es considerava digna
d’estudi, amb el temps ha acabat pràcticament abandonada facilitant la tasca
als lladres, facilitant la depredació. Com en la majoria de casos, s’ha perdut
la pista del plafó.
Fig. 6. Restes de la Puríssima de X. |
Sempre hi ha excepcions,
però, que ens alegren, ja que és possible localitzar algunes obres artístiques espoliades
en els indrets més inesperats. És el cas del plafó de la Puríssima que hi hagué
al carrer Abat Pla núm. 7 de X. L’obra fou pintada per Joan Bru i Planxa
vers 1800. El furtaren a darreries dels anys vuitanta del segle XX. Els lladres
s’emportaren primer la figura de la Puríssima i potser sorpresos per algú,
pegaren a fugir, però s’endugueren els taulells trencats d’aquesta figura
central (fig. 5 i 6). Deixaren passar uns mesos i després furtaren la resta,
excepte la línia de taulells superiors, la qual, potser, presentava excessives
dificultats i fou abandonada després de destruir-la parcialment.
Passats els anys, ens
adonàrem que la Puríssima de X. estava exposada plàcidament al Museu del
Taulell d’Onda, sense la filera superior la qual, clar, encara romania in situ. D’aquest fet advertírem en la premsa
local (L’Informador de la Costera) i al nostre
llibre Pintura ceràmica a X. Finalment,
la peça fou recuperada i ara es pot admirar al Museu de Belles Arts de la
ciutat.
Per saber-ne més:
Bodría
i Roig, J. (1906): Festes de carrer. València, Imp. Pau,
Torrijos i Comp. (Ed. facs. París-València, 1995).
Cebrián
i Molina, J. Ll.: “La Puríssima del carrer
Abat Pla”, L’Informador de la Costera, núm. 342,
12-04-2008, pàg. 4. En línia: https://www.academia.edu/6140750
Cebrián
i Molina, J. Ll.; Navarro i Buenaventura,
B. (2009): Pintura ceràmica a X.:
plafons devocionals, làpides funeràries i taulells de mostra dels segles XVIII
i XIX. Premi d’Assaig Carles Sarthou de X. 2008, X. (pàg.
65-67 esp.).
Cebrián
Molina, J. Ll., Navarro i Buenaventura, B. (2011): “Dos pintors ceràmics del segle XIX: Pasqual
Rosselló i Vicent Camarlenc”. Llibre
alternatiu. Fira de X. 2011. X., Ulleye, pàg. 119-123 i 169-173. En
línia: https://www.academia.edu/4094080
Cebrián
i Molina, J. Ll.; Navarro i
Buenaventura, B.; Segura Martí, J. M.
(2014): “La pintura ceràmica devocional
vuitcentista a les comarques alacantines”. Canelobre,
64, pàg. 218-233 (225-226). En línia: https://www.academia.edu/15678851
Com sempre, trobareu aquest cARTipàs maquetat en PDF
i amb totes les il·lustracions en:
diumenge, 18 de febrer del 2018
Les pintures murals de Josep Renau al carrer dels Cavallers
El diari de València Las Provincias, sensible amb l'obra de l'artista Josep Renau, publicava ahir dissabte un article sobre unes pintures seues en perill de desaparició: "Un mural condenado a desaparecer".
Les pintures es troben en els murs i el sostre d'una estança, en una casa situada al carrer dels Cavallers de la ciutat de València, molt prop del Teatre Talia. En 2010 vaig fer diverses fotografies del conjunt aprofitant un dinar, ja que aleshores l'edifici allotjava un restaurant.
Aquestes pintures de Renau es poden datar als anys 30, durant la Segona República Espanyola. Aleshores diversos artistes valencians rebien influències de l'Art-deco, com es pot apreciar en l'obra que tractem. Aquesta influència es deixà sentir també en el món de la publicitat i el del cartellisme. Moltes obres artístiques i edificis de l'època s'han perdut per sempre, infravalorats possiblement, per no considerar-se encara suficientment antics o valuosos. Al pas que anem, de l'Art valencià del segle XX deixarem poques obres a les generacions futures, especialment del decenni dels 30.
dijous, 8 de febrer del 2018
Josep Lluís Cebrián i Molina guanya la beca d’investigació històrica de Benimodo
dissabte, 3 de febrer del 2018
Una nova obra del Mestre d'Alzira: Santa Marta
Una
nova obra del Mestre d’Alzira: Santa Marta
Beatriu
Navarro i Buenaventura
Josep Lluís Cebrián i Molina
Cartipàs
núm. 11 (febrer 2018)
1. Soldat dels Improperis. Museu de la Seu de València |
La denominació
“Mestre d’Alzira” fou encunyada per R. Post i D. Angulo, als anys 50 del segle
XX, per a identificar l’autor desconegut d’un retaule del convent d’agustins
d’Alzira, que Elies Tormo havia datat vers 1920 en la seua Guia de Levante de 1923. Part del retaule alzireny va desaparèixer
durant la Guerra d’Espanya i actualment només s’han localitzat cinc taules del
cos principal que conserva l’Escola Pia de Gandia. La resta roman en parador
desconegut. A la polsera, per exemple, hi havia un conjunt de profetes i
concretament en la taula de David, entre els profetes, es veia una inscripció segons
Post, que datava l’obra el 1527. Al voltant d’aquest retaule dels agustins
d’Alzira giren totes les atribucions al Mestre que s’han fet posteriorment, amb
algunes obres vacil·lants.
Entre les obres que li han estat atribuïdes
esmentarem ací algunes. Al Museu de Belles Arts de València: taula de Sant
Miquel, el tondo de la Lamentació i
la taula del Crist baró de dolor. Al museu de la Seu de València: les portes
dels Sants Vicents, la taula dels Improperis (fig. 1), i el retaule de la
Magdalena de les Servites de Morvedre. La Visió dels atributs de la Passió al
Palau ducal de Gandia, la taula de la Dormició de la Mare de Déu al Castell de
Guadalest, l’Al·legoria de les passions del Museu de Budapest, i les portes,
pintades a dues cares, d’un retaule desballestat dedicat a Sant Jaume que es
conserven al Museu de Dublín, més una taula del mateix conjunt en la col·lecció
particular Laia Bosch.
Aquesta última obra ha estat clau per a
estudiar el pintor perquè hi trobem la data d’execució. La taula, incompleta,
recull a l’anvers l’escena de la condemna de sant Jaume i al revers Maria
Cleofàs i Alfeu. L’anvers de la taula conté una inscripció parcial i una data.
Trobem el rètol a l’angle inferior dret, on es conserva aproximadament el 60%
del text. En revisar i esmenar la transcripció del rètol que es tenia per bona
fins aleshores vam llegir: Consumatum deo e[ ] / coensor tribue: Do[ ] / ab la aiuda de deu a[ ] / ra lo pitor
lany.1528: [ ] / la dexa com[ ], de manera que corregírem la transcripció
anterior que I. Mateo havia fet en 1984 i que llegia 1553 (Cebrián, 2013:
120-124). La nova cronologia que aportàvem (any 1528) situà la producció del
Mestre d’Alzira en un context històric i artístic més racional, de manera que
calgué deixar de considerar-lo un pintor retardatari i replantejar radicalment
la seua relació temporal i artística amb la resta de pintors del primer terç
del segle XVI.
Així,
només un any després, en 1529, els Macip estaven pintant el retaule major de la
Seu de Sogorb. Per tant, eren artistes contemporanis malgrat que d’estil
diferent. La nova cronologia que publicàrem en 2013 canvià substancialment la
perspectiva històrica, situà el Mestre d’Alzira més avançat i obligà a
reconsiderar certs prejudicis i valoracions negatives sobre la seua obra,
assentades sobre un any tan tardà com 1553. Ara sí que podíem comprendre
fàcilment algunes coincidències entre la pintura de Vicent Macip i el Mestre
d’Alzira: és el segon qui influeix sobre el primer. No de bades algunes obres
del Mestre d’Alzira havien estat atribuïdes a Vicent Macip (Cebrián, 2013:
123).
Entre les característiques de l’obra
del Mestre d’Alzira cal destacar els rostres amb ulls grans ametlats i
reeixits, els llavis carnosos, i els perfils rigorosos amb nas recte. Els cabells
són agraïts, atapeïts i amb grenyes. Els plecs de les vestidures són ordenats i ben
col·locats, inflats pel vent en moltes ocasions. Les figures sovint són de
caràcter monumental, amb molta presència sobre el fons. L’artista demostra
l’interès i el gust per pintar els detalls dels metalls, especialment de les
armadures. En la vegetació trobem uns arbres secs sense fulles molt
característics, emmarcats en paisatges rocosos en moltes ocasions d’ambient
oníric...
La producció del Mestre d’Alzira ha
estat relacionada amb els Ferrandos i pel que fa a algunes peces en concret amb
el Piombo, pintor italià l’obra del qual també te ressonàncies en l’obra dels
Macip.
L’any 2007 augmentàrem el corpus del
Mestre d’Alzira en atribuir-li totes les pintures modernes del retaule major de
l’església de Sant Pere de X.: taula central de la Coronació de Maria, la
polsera, i la predel·la. En 2013 publicàrem el resultat d’un estudi més profund
d’aquest conjunt de setze taules del mestre (fig. 2).
Coronació de Maria. Retaule major de St. Pere de X. |
En 2017 trobàrem la gran taula dels Principats
del convent de la Consolació de X. que havia estat relacionada amb el Mestre
d’Alzira per Díaz Padrón i Padrón Mérida en 1983. És una taula que havia passat
desapercebuda en la bibliografia sobre el pintor malgrat que la revista Archivo español de Arte publicà la
fotografia. Mentre preparàvem el nostre llibre Pintura sobre taula a X., segles XIV-XVI ens adonàrem que la
imatge coincidia totalment i sens dubte amb les descripcions que abans de la
Guerra d’Espanya havien fet Elies Tormo i González Simancas. La taula que es
donava per perduda o destruïda en 1936, es localitzava, per tant, en una
col·lecció particular.
En el present cartipàs li atribuïm una
taula pintada a l’oli que representa santa Marta i que aparegué en el comerç
objectes artístics l’any 2004 (Bonhams, Londres, febrer, lot 327) com a obra d’escola
valenciana del segle XVI. Hom desconeix la procedència. Es possible, per les
mides que s’hi faciliten, 67 x 42 cm, que fos la taula principal o lateral d’un
petit retaule (fig. 3).
Santa Marta. Fot. Bonhams |
Veiem santa Marta dempeus al centre d’un
paisatge obert. Va abillada amb toca, túnica roja i mantell verd. A l’esquerra, al fons, en la
llunyania, difuminat amb tonalitats blaves s’hi veu una massa muntanyosa
farcida de muralles, torres i altres edificacions entre les quals destaca una
de planta circular. Més a prop, hi ha una casa amb tanca i un arbre sec de
branques nues, tot de coloració marró. L’espai que resta a la dreta està ocupat
per un arbre frondós i el drac que sempre acompanya la santa com atribut
iconogràfic. L’altre atribut que completa la iconografia de Marta és el
salpasser i el perolet que subjecta amb la mà.
Segons el relat de la llegenda, en un
bosc de la vall del riu Roine hi havia un drac que atemoria els habitants de la
rodalia. La santa l’amansà en tirar-li aigua beneïda i mostrar-li la creu; i a
continuació li passà pel coll el cíngol del seu hàbit.
Aquesta Santa Marta que atribuïm al
Mestre d’Alzira conté en primer terme el característic tipus d’arbre atapeït de
fulles amb nombroses lluentors que el pintor inclou en moltes obres. És força
semblant al que pinta en la taula de la Visió dels atributs de la Passió del
Palau ducal de Gandia o en les taules de la polsera del retaule de Sant Pere de
X.
El rostre de santa Marta, i també la
forma en què cau la toca sobre el front, s’ha de posar en relació directa amb
els de Maria en tres obres del mestre: la Lamentació de la predel·la de X,
la Dormició del Castell de Guadalest i el tondo
de la Lamentació del Museu de Belles Arts de València (fig. 4). La similitud és
evident.
Per últim, aprofitem l’ocasió per
esmentar la taula de Sant Joan Baptista, recentment donada a conèixer per
Sothebys (Saintly portraits, exquisite still lifes and more spanish paintings,
Nova York, gener-febrer, 2018) amb atribució encertada al Mestre d’Alzira (fig.
5). Entre altres característiques podem esmentar el perfil rigorós del sant,
amb els mateixos trets fisonòmics que el Sant Miquel del Museu de Belles Arts
de València, amb barba el baptista. Els cabells recorden als que veiem en les
portes de la Magdalena de Morvedre en el Museu de la Seu de València. És típic
el paisatge del fons amb volums i masses rocoses inversemblants, les branques
nues dels arbres, la fullaraca compacta dels matolls i copes dels arbres, l’interès
per l’estudi anatòmic que observem en les cames...
St, Joan Baptista. Fot. Sotheby's |
Bibliografia:
CEBRIÁN I MOLINA, J. Ll. (2007): “Las tablas...
100 anys després”, introducció a ed. facs. de Tormo, E: Las tablas de las iglesias de Játiva. Un museo de primitivos.
X., Uleye, pàg. 1-18.
CEBRIÁN I MOLINA, J. Ll. (2007): “Setze taules del Mestre d’Alzira a
X.”. L’Informador de la Costera,
núm. 307, 11-8-2007, pàg. 20.
CEBRIÁN I MOLINA, J. Ll. (2013): “La primera
etapa del Mestre d’Alzira: les taules xs”, en Navarro i Buenaventura, B.
(ed.): Entre el Compromís de Casp i la
Constitució de Cadis. Actes de les IV Jornades d’Art i Història. 2, 3 i
4 d’agost de 2012. X., Ulleye, pàg. 117-160.
CEBRIÁN I MOLINA, J. Ll. (2016): “Troballa d’un
retaule “cremat” en la guerra: els Principats de la Consolació.” Levante-EMV (ed. la Costera), 18-6-2016,
pàg. 38-39.
CEBRIÁN I MOLINA, J. Ll.; NAVARRO
I BUENAVENTURA, B (2016): “Pintura del segle XVI a X.: Miquel
Esteve, Martí Torner, Mestre d’Alzira, Gaspar Requena”, en Navarro i
Buenaventura, B. (ed.): Pintura i
patrimoni històric a X.. Actes de les VII Jornades d’Art i Història.
3, 4 i 5 d’agost de 2015. X., Ulleye, pàg. 155-202.
CEBRIÁN I MOLINA, J. Ll.; NAVARRO
I BUENAVENTURA, B (2017): Pintura
sobre taula a X. Segles XIV-XVI. X., Ulleye.
Com sempre, trobareu aquest Cartipàs amb més il·lustracions
i en PDF en Academia.edu
dissabte, 30 de desembre del 2017
cARTipàs núm. 10: Una taula més del retaule de la Santa Creu i una Trinitat del Mestre de X.
Una
taula més del retaule de la Santa Creu
i una Trinitat del Mestre de X.
Beatriu Navarro i Buenaventura
Josep
Lluís Cebrián i Molina
[cARTipàs
núm. 10, gener de 2018]
1. Retaule de la Santa Creu
Al
nostre cARTipàs núm. 8 (novembre de
2017) presentàvem un retaule factici de la Santa Creu, del qual identificàvem
tres taules que en formarien part. En el carrer central trobaríem l’Exaltació
de la Vera Creu amb Constantí i santa Elena, atribuïda per Post al Mestre de
X. (A History of spanish painting,
1941, vol. VIII-II, pàg. 717-719, fig. 341). Les altres dues estarien situades
al carrer de la dreta, amb escenes de la Invenció de la Santa Creu (Combat
entre Heracli i el príncep de Pèrsia i Restitució de la Creu a Jerusalem);
havien eixit a la venda recentment a Nova York i les atribuírem aleshores al
mateix pintor, el Mestre de X.
En
aquesta ocasió afegim a aquell retaule perdut una taula més, també pintada pel
Mestre de X. Es tracta de la “Mort de Cosroes rei de Pèrsia”. L’escena es
desenvolupa en l’interior d’una sala coberta per volta decorada amb estrelles, murs
amb finestrals protegits per vitralls i paviment amb taulells. Al centre de
l’estança palatina se situa el tron reial. S’escenifica el moment en què la
daga d’Heracli ferirà de mort el pit del rei persa, dignatari que alça els
braços en actitud de sorpresa. A l’esquerra trobem la creu resplendent que
Cosroes retenia en el palau i a la dreta la columna amb el pollastre (fig. 1)
Aquesta
taula fou publicada en A History of
spanish painting per Post (1950, vol. X, pàg. 366-370, fig. 153). Havia
pertangut a la col·lecció Boehler de Lucerna.
En aquell moment l’historiador nord-americà l’atribuí al Mestre de Perea
i la titulà “Sant Dimas matant son pare”. El propi Post reconeixeria més tard l’error
en l’apèndix del volum XI (1953, vol. XI, pàg. 423-424). Segons comenta, convençut
per Saralegui, rectificà no només la iconografia sinó també l’autoria de l’obra.
Ara l’atribuïa encertadament al Mestre d’Artés (per a nosaltres, 2ª fase del
Mestre de X.) i la vinculava a les històries de la Santa Creu.
Casualment,
amb un lapse de temps molt curt (tres mesos) abans que isqueren a la venda les
altres dues taules als Estats Units, aquesta que Post conegué en una col·lecció
suïssa, ha estat subhastada a Madrid (Fernando Durán, 6 de Juliol de 2017, lot
958). Al catàleg, però, ha estat atribuïda al Mestre de Perea i titulada de
forma incorrecta: “Sant Damià mata son pare”.
La
taula de la “Mort de Cosroes rei de Pèrsia” que incorporem ara al retaule de la
Santa Creu amida 83 x 70 cm. S’ajusta per tant a les dimensions de les taules
del “Combat del príncep de Pèrsia i l’emperador Heracli” (74,3 x 71,8 cm) i
“Heracli restitueix la Creu a Jerusalem” (84,8 x 72,1 cm). En el retaule ocuparia
el buit que restava al carrer de la dreta entre les dues obres esmentades. La
taula de Constantí i Elena amb la creu, més gran (154 x 86 cm), seria la
central principal (fig. 2).
2. Hipòtesi sobre el retaule de la Sta. Creu del Mestre de X. |
Però
no sols les mides es corresponen entre les taules localitzades. Altres elements
ens confirmen la unitat estilística del
conjunt. Heracli porta la mateixa corona imperial i la mateixa armadura amb
brocat. L’aurèola a més, és idèntica, amb idèntic burinat. El rei Cosroes que
està assegut al tron té els mateixos trets facials que el soldat barbat que
cavalca un cavall blanc situat darrere del príncep persa en l’escena del combat
sobre el pont.
Si
comparem la taula de la “Mort de Cosroes rei de Pèrsia” amb altres obres del
Mestre de X. trobarem paral·lelismes evidents. Per exemple, la columna és
la mateixa (el capitell i la basa) que veiem en el “Crist a la columna” del
retaule major de Sant Feliu de X., així com els taulells també són similars.
La combinació dels colors roig i verd que fa servir per als paviments de
rajoles els trobem en altres retaules de l’obrador, com el dels Martí-Crespí, el
de la Transfiguració o el dels Dolors, tots a X. també.
2. Una taula de la Trinitat
Al
Mestre de X. cal adjudicar també una Trinitat apareguda en el comerç
alemany fa quasi dos anys (Hampel, Munich, 7 d’abril de 2016, lot. 60, amb
atribució errònia a Joan Reixach).
3. Mestre de X. Trinitat. En el comerç. Fot. Hampel |
És
una petita taula de 23 x 43,5 cm. Sobre fons daurat, el Déu Pare sosté Crist
crucificat i entre les dues figures se situa el colom de l’Esperit Sant. Una
màndorla de serafins envolta els personatges (fig. 3). Per les dimensions i per
l’assumpte deu tractar-se de la polsera superior de l’espina d’un retaulet
desmembrat. També és possible que en origen tingués format vertical, que les
figures es representaren completes, i que en un moment indeterminat la taula fóra
retallada. En qualsevol cas, s’ha de posar en relació directa amb la Trinitat –quasi
idèntica– del mateix pintor, desapareguda de la Seu de X. i que coneixem
per fotografies antigues (Vegeu Cebrián i Molina, J. Ll.; Navarro i
Buenaventura, B.: Pintura sobre taula a
X.. Segles XIV-XVI. X., 2017. Cat. 14: Retaule de la Mare de Déu
del Pòpul, pàg.133-135) (fig. 4).
4. Mestre de X. Detall de la Trinitat desapareguda de la Seu de X. en 1936 |
Descarregueu-vos
el PDF en Academia.edu, secció cARTipàs:
Subscriure's a:
Missatges (Atom)