diumenge, 6 de gener del 2019

L'argila de la mitja lluna


El Museu d'Història de la ciutat de València, situat prop de la Creu coberta de Mislata i la Petxina del passeig, ens ofereix l'exposició L'argila de la mitja lluna, la ceràmica islàmica a València, comissariada per Josep Vicent Lerma i coordinada per Pau Armengol (arqueòlegs). Es tracta d'una magnífica exposició quatrilíngüe (català, castellà, àrab i anglès) que recull les peces més valuoses de campanyes d'excavació arqueològica realitzades al llarg de molts anys. També hi trobareu algunes peces de l'època cedides per altres museus.


Beguda de mel. Bon profit!
 EXPOSICIÓ RECOMANADA PER ART I PATRIMONI

El misteri del desaparegut retaule de la Mare de Déu del Roser de Cabdet


L'historiador Francisco Marco em fa arribar des de Melbourne (Austràlia) un exemplar del seu llibre, recentment publicat: El misterio del desaparecido retablo de la Virgen del Rosario de Caudete, publicat per l'Instituto de Estudios Albacetenses "Don Juan Manuel" d'aquella diputació. 

Escut de Cabdet
Cabdet és una ciutat situada geogràficament en la Vall del Vinalopó i els Alforins que va pertànyer al Regne de València fins que després de la Guerra de Successió el rei Felip V la va integrar a Castella. Per tant, políticament, es troba actualment integrada en la Comunitat autònoma de Castella-La Manxa, una terra amb la que tinc tants vincles familiars i d'estima.  


Jo coneixia aquest retaule per una fotografia d'Amador de los Ríos publicada al Catálogo monumental... del ministeri, obra que de seguida vaig posar en relació amb el retaule del Judici Final de la Torre de Canals. Però no cap dubte que el retaule de Cabdet és una obra cronològicament anterior, pertanyent també a l'obrador del Mestre d'Artés/Borbotó. 
La monografia ara publicada per Francisco Marco, amb abundants fotografies a color i blanc i negre, trau a la llum molts aspectes obscurs i oblidats del complicat procés històric que durant el segle XX va patir el retaule. Una publicació que situa en la historiografia, com mereix, el reaparegut retaule del Roser de Cabdet, una ciutat amb patrimoni artístic ric i tan vinculat a través dels segles a l'Art valencià.

 

divendres, 21 de desembre del 2018

La llum de la memòria: Xèrica - Caudiel

Sepulcre del Socós a Xèrica

Fins el 6 de gener de 2019 se celebra a Xèrica i Caudiel l'exposició "La llum de la memòria" organitzada per la Diputació de Castelló. Es tracta de la tercera edició expositiva de diverses obres d'Art restaurades per la diputació. Lluny de l'opulència i esplendor de les antigues exposicions denominades "La llum de les imatges", la diputació opta per presentar les obres restaurades de forma modesta i sòbria però digna. L'exposició s'inaugurà a l'agost i romandrà oberta fins el 6 de gener de 2019. S'ha publicat un fulletó i un pòster menut, però sense catàleg.


Maria al peu de la creu. Felip Pau de Sant Leocadio

St. Damià. Miquel Esteve?

D'entre les peces exposades, a banda del que sempre trobareu al Museu municipal de Xèrica, destacaria el famós sepulcre d'alabastre d'Isabel·la Valero i Roc Cerveró, un calvari de Felip Pau de Sant Leocadio i la taula dels dos metges (Cosme i Damià) que l'exposició atribueix al pintor xativí Miquel Esteve. Al nostre lllibre Miquel Esteve, pintor leonardesco de Xàtiva, [editorial Ulleye, 2016] optàrem al catàleg per deixar l'autoria d'aquesta obra en interrogant.

Les dues seus de Caudiel ofereixen obres barroques, entre les quals destacaria les escultures del profeta Elies i sant Eliseu, obra d'Ignasi Vergara.

Profeta Elies. Ignasi Vergara

Els carrers de Caudiel compten amb l'al·licient de tindre en exposició permanent un plafó devocional de taulells dedicat a la Mare de Déu del Xiquet perdut, obra que fa anys vam atribuir al pintor ceràmic Josep Sanchis. 

Mare de Déu a Caudiel. Josep Sanchis, segle XIX

diumenge, 18 de novembre del 2018

Pluja, paraigües i museus

Museu de BBAA de Còrdova


Els dies de pluja comporten certes incomoditats en la visita als museus i especialment pel que fa a dipositar el paraigua a l'entrada, cosa que s'hauria de fer sense excepció en interès de la conservació dels fons.

En setembre vaig estar al Museu de Belles Arts de Còrdova i vaig veure que tenien molt ben organitzada la visita els dies de pluja. Fiu aquesta fotografia que pot il·lustrar la solució al problema:

Paraigüer. Museu de Belles Arts de Còrdova

Recuperem el nostre patrimoni (VI) al Museu de Castelló


El proper dissabte 24 de novembre de 2018, al Museu de Belles Arts de Castelló de la Plana, tindrà lloc la sisena convocatòria, de caràcter anual, "Recuperant el nostre patrimoni". Intervendran els historiadors de l'Art Antoni José i Pitarch i Maria Antònia Alsina.
Enguany està dedicada a les col·leccions, el col·leccionisme i el patrimoni medieval de les nostres terres a l'estranger i patrimoni perdut. 

Exposició de Bermejo

Museu del Prado. Madrid

Fins el 27 de gener de 2019 es pot visitar al Museu del Prado de Madrid l'exposició dedicada a Bermejo, pintor del segle XV. Poc després la podreu trobar també a Barcelona, al Museu Nacional d'Art de Catalunya. 
Hi trobareu juntes obres com el Sant Miquel de Tous (National Gallery de Londres), el Sant Domènec de Silos, l'Adoració dels Reis (Seu de Granada), el Tríptic de la Mare de Déu de Montserrat (Seu d'Acqui Terme) i altres pintures cedides pel MNAC i la col·legiata de Daroca. I alguna que altra pintura dels Osona.


Col·legiata de Daroca

dilluns, 12 de novembre del 2018

Clausura de la XVIII Assemblea d'Història de la Ribera 2018


 

Diumenge passat es clausurava a Castelló de la Ribera la XVIII Assemblea d'Història de la Ribera. Un plaer haver estat present amb una comunicació que ha estat II Beca d'Investigació Històrica de l'Ajuntament de Benimodo.
La Ribera és una de les poques comarques valencianes que té consolidat el seu model de congrés d'història comarcal (amb el cas de la Marina també), amb un model descentralitzat, on cada dos anys un dels pobles de la comarca acull la convocatòria.
Enhorabona als organitzadors i a tots els ponents!

Fot. 18AHR

Conversant amb Joan Català Cebrià. Fot. 18AHR